Friday, June 30, 2006

kenangan yg abadi

Subuh baru saja berlalu. Mentari pagi bergerak perlahan, meninggalkan peraduannya untuk menerangi bumi, menjalani titah Ilahi. Detik demi detik berselang, berganti minit kemudian jam, hari, minggu bulan dan tahun.. Kini dah genap diri ini pada usia 26 tahun..

Ada yang berbangga dengan apa yang mereka sebut pertambahan usia setiap kali tiba ulang tahun kelahiran, walaupun sebenarnya yang terjadi adalah penguranagan baki usia. Hakikatnya, masih terlalu sedikit kerja yang telah diselesaikan, sementara masih sangat banyak pekerjaan yang belum tersentuh, dan masih banyak amal yang terabaikan. Namun waktu tidak akan boleh berputar kembali, untuk dikembalikan segala yang telah berlalu dan ditinggalkan. Dan...menyesali diri telah tanpa disertai perubahan pun bukanlah hal yang berguna..

Diri ini perlu menyedari , selagi masih ada kesempatan untuk berbakti,akan diri ini gunakan sisa usia ini sebaik-baiknya, menghimpun bekal untuk menghadapi-Nya. Akanku pahatkan dalam hati ini hadith Rasulullah yang bermaksud.. "Gunakan waktu luangmu sebelum waktu sempitmu, gunakan waktu mudamu sebelum tuamu, gunakan waktu kayamu sebelum waktu miskinmu, gunakan waktu sihatmu sebelum waktu sakitmu dan gunakan waktu hidupmu sebelum matimu"

Azam yang aku tanamkan dalam hati untuk diri sendiri...pada sahabat-sahabat yang amat daku hargai dalam hidup, sedarkanlah diri ini andai leka dan lalai dari mengingati-Nya. Buat sahabatku,Rina,Maz,Sara,Nurul dan sahabat yang tak tertulis namanya disini. Apa pun terima kasih buat semua sahabat yang mengingati tarikh lahir saya. Dan, untuk umie dan ayah.. Terima kasih yang tak terhingga atas jasa dan pengorbanan umie dan ayah membesarkan dan memberikan kehidupan anakmu ini.. Buat abang-abang tersayang..terima kasih juga kerana beri bimbingan dan teguran yg baik utk diri ini..Halalkan segala apa yg dicurahkan izzah..Doakan izzah berjaya dalam kehidupan..Pada sahabat-sahabat yang mengingati tarikh lahir ini... tiada yang ku harapkan melainkan doa dari kalian...Moga kita sentiasa dalam keredhaan Ilahi hingga akhir hayat..AMIN..

No comments: